Ce-am mai făcut
permalink: http://www.clubliterar.com/texte/ce-am-mai-facut.html
dmitri miticov

Ce-am mai făcut

c dm w

La ţară, iarba a crescut printre bolovanii din curte
şi i-a acoperit. Nu ne-am mai chinuit
s-o smulgem sau să turnăm apă fiartă.
Cazanul de cupru a rămas lîngă magazie,
răsturnat în noroi. Mama n-a putut nici
să-l clintească, a tot tras de el,
apoi s-a uitat la mine şi am rîs amîndoi.
Prelata la beci e spartă, umezeala a prins miros.
Drumul s-a rupt după ploi, ne ducem acum
foarte rar pentru că se mai poate ajunge
numai pe jos.

Trebuia de fapt să încep cu poate ai aflat că
am vîndut apartamentul,
dar să spun mai bine că sunt momente în care
lucrurile vin de la sine, mai exact cu o lună în urmă
citeam o carte din care mai reţin
o expresie: „căldura vocii narative” şi în jurul ei
încolăcită o senzaţie nedefinită
din copilărie cînd dormeam pe canapea
în sufragerie şi pe perete am început să văd
animale sălbatice şi nu mă puteam mişca, dar nici
nu-mi era frică pentru că te ştiam lîngă mine.

Poate ai aflat că am vîndut apartamentul,
în privinţa asta nu mai putem face nimic.
După cîteva zile m-am trezit cu nişte filme
în cap: măsuţa de pe balcon, improvizată
din cutia televizorului şi o placă albă de pvc,
tabloul cu păsări în formă de v despre care
nu ne-am putut pronunţa dacă vin sau se duc,
dungile arse pe uşa de la intrare
şi zimţii cheii cînd sfîrîie în butuc.

Comentarii

ionut chiva
17:48:48, joi, 08-12-2011

foarte buna imi place de tine.

as scoate insa primele doua versuri si apoi niste marci de oralitate cam agresive - pornind de la acel ~si asa mai departe~ care pica f fake acolo te descurajeaza chiar de la inceput (de aia ziceam sa le scoti pe ambele pentru ca si primul e prost cu declaratia aia de intentie, e mai bine uneori sa intri direct in miezul problemei) trecind prin ~dar sa lasam~ si nefericitul ~filme in cap~ pe care il foloseste absolut toata lumea a ajuns un jargon de asta simpatic pe care nu l mai chestioneaza nimeni.


cristina
20:27:14, joi, 08-12-2011

pentru că se mai poate ajunge
numai pe jos. / constructia asta mi se pare mie cumva pe dos
sunt de acord cu ionut la ce zice de inceput nu inteleg ce zice de "dar sa lasam" dar banuiesc ca zice ca trebuie scos pt ca sigur trebuie scos
ideea de la inceputul strofei a doua e reluata usor stangaci la inceputul celei de a treia strofe
si parca se termina prea brusc desi e f bun ultimul vers de final poate ar mai trebui intercalat ceva
oricum e frumos chiar daca eu si empatizez cu situatia in mom asta f mult

 


ionut chiva
21:03:21, joi, 08-12-2011

da asta ziceam ca sa l scoata alaturi de alte marci de oralitate. dar constructia aia cu o sintaxa mai speciala asa:) nu cred ca are vreo problema imi plac f mult constructiile astea mai fortate mai stalcite, spre deosebire de limba pedanta f fake plina de demagogie pe care o foloseste un poet despre care stim cu totii atit in scris cit si in vbit:)


HitGirl
22:04:25, joi, 08-12-2011

da, sunt cu ionut 100% (si cu ce trebuie scos si cu sintaxa ok nu deranjeaza) si chiar te rog frumos sa scoti alea in numele a ce e frumos. mai adaug doar, in perfect dezacord cu cristina, ca imi place foarte mult reluarea din 2 in 3, mai ales ca versul de sprijin din 3 - 'in privinta asta nu mai putem face nimic' e dintre pilonii si de ton si de stare ai poeziei.


dmitri miticov
23:30:07, joi, 08-12-2011

in numele a ce e frumos si pentru ca am incredere in voi ca de-asta am pus aici, am mai retusat cu exceptia filme din cap caruia nu i-am gasit inlocuitor nici in ruptul capului dar asupra caruia voi reveni
cu marcile oralitatii zic ok desi aveau si alea un scop care se pare ca nu si-a atins tinta de vreme ce mai rau cu ele decat fara
 

pe scurt: ....

dmitri miticov
23:34:24, joi, 08-12-2011

imi cer scuze pentru nivelul gramatical al comentariului anterior, a scris o cizma in locul meu


cristina
09:25:04, vineri, 09-12-2011

da e frumoasa reluarea nu stiu de ce ieri ma deranja poate din cauza marcilor orale cumva
la sintaxa tot mi se pare ca se impiedica usor txtul in ea nu ma deranjeaza constructia in sine ci cum pica ea in text care altfel e f clar


dan sociu
12:34:45, vineri, 09-12-2011

prin liceu sau in primii ani de facultate ne mor bunicii, pe la douazecisiceva, aproape de treizeci, ne moare un parinte, de obicei tatal. e comun si toti poetii autobiografisti se arunca pe asta ca pe un os de ros, fratii vakulovski (care inainte faceau oedip si revolta, apoi au facut un doliu poetic de nu se mai termina - mihai, sandu, n-o luati personal, vbesc strict de poezie acum, nu de sentimentele voastre, de care n-am motive sa ma indoiesc), dutescu, chiva - os pe care s-a bagat si ianus cu un text, care are o capacitate de empatie universala pt ca e nascut pe 24 dec si altii si altii (mai sint parca niste fete, dar nu le mai stiu acum). dmitri face unde prinde teoria cersetoriei in poezie, dar nu se jeneaza sa intinda minuta si asta nu e primul text pe tema asta. o face discret, pt ca e destept, mai mult sugereaza, dar si noi sintem destepti si ne prindem ca e totusi cersetorie  


cristina
12:52:24, vineri, 09-12-2011

si cui ii pasa dane? exilatii cersesc cu exilul ranitii in dragoste cu singuratatea torturatii de toate felurile cu  suferinta fiii cu moartea tatilor so what? romantismul cerseste existentialismul cerseste biografismul in general cerseste ca existenta mizera efemera etc dac o iei asa un procent imp din literatura lumii e cersetorie si cui ii pasa?
(mai sint parca niste fete, dar nu le mai stiu acum) / asta a sunat bine :p glumesc evident


ionut chiva
16:08:32, vineri, 09-12-2011

las o sociu n sange:) ca tu ne omorai cu bunica ta care nici macar nu i de gradul 1 cit de fraer sa fii sa faci scandal pe bunica totusi. 


dmitri miticov
18:36:30, vineri, 09-12-2011

Dane, cu tot respectul pe care ti-l port, nu stiu de ce am impresia ca te-ai cam ofticat din cauza postarilor cu cersetoria. Daca as putea, as elimina cersetoria din poezie, inclusiv din textele mele, dar asa cum spuneam pe blog, mai tine si de structura interioara a fiecaruia. In orice caz, mi se pare o mare greseala sa confunzi cersetoria cu tema poeziei, pentru ca nu tema face stilul.
Oricum, tocmai pentru ca sunt destept (si impotriva ideii ca ar fi un os de ros uite ca incerc sa evit patetismele) si pentru ca anticipam un comentariu de genul, nu neaparat de la tine, ai un subtitlu la text care a mai aparut si la alte texte si care inseamna "cersetorie dmitri's way"
 

pe scurt: ..

dan sociu
00:24:09, sîmbătă, 10-12-2011

dmitri (si cristina si ionut), nu aveam de ce sa ma oftic, nu am nici un text pe cersetorie, chiar si textele mele de orfan sint apucate de cu totul alte minere decit alea comune (daca vreti, le luam la puricat). asta ziceam  - daca tot o faci, fa-o altfel


ionut chiva
04:17:03, sîmbătă, 10-12-2011

dintre noi trei, doar dmitri a presupus ca te oftici pt nu stiu exact ce, postari, de ale voastre.

altfel, orice text de al tau in care te ai ipostaziat ca personaj slab, caraghios sau loser sunt pe fortarea empatiei (ar fi culmea sa nu recunosti) si nu stiu ce crede parintele conceptului dar banuiesc ca ar numi asta cersetorie. in ce priveste manerele alea (desi tu direct de tematica te legai nu scrie nicaieri nimic de cum etc) pe mine ma depaseste discutia poate faci tu demonstratia, compari un text de al tau care sa fie suspect de cersetorie cu asta si arati unde s manerele neobisnuite, e simplu. 

discutia mi se pare oricum timpita pt ca nu inteleg ce vrea dmitri cu cersetorie, cristina are dreptate daca o iei asa doar mallarme nu i cersetorie:) 

in fine deci fa tu demonstratia daca tii dar poate ca si mai bine ar fi sa nu mai faci crize de ego si sa ai putina gratzie:)


dan sociu
14:12:02, sîmbătă, 10-12-2011

NU EU M-AM LEGAT DE CERSETORIE, dmitri se tot leaga, asta ziceam, ca se tot ia de asta si el o face senin. si ce ziceam eu e ca daca tot o faci, fa-o bine si daca se poate original, nu pe tata-de-cind-nu-mai-esti-buruiana-i-cit-gardu, ca sa nu mai zic ca un orfan de 30 de ani e ridicol, nu smulge o lacrima:) si ma dadeam pe mine exemplu pt ca sint campion al cersetoriei si o recunosc  (dar cum i-am zis lui dmitri pe blog - cum cersesc eu, mai rar:) asta e o vorba de corturari) si cristina nu e nevoie sa-mi spui ce ai spus mai sus, am zis-o eu de o suta de ori ca replica la teoria lui dmitri cum ca cersetoria e bad. am mai zis-o, dupa vbele lui david mammet, artistul e o mama la tribunal care tre sa convinga judecatorul sa-i dea citi mai putin leprei de fiu, tre sa fie convingatoare. oricum Eu m-am desprins mult de asta in ultima carte pavor nocturn, ca nu mai cred ca universul e mama mea si cred ca da, gratie, mai degraba decit altceva, arta cum faceau vechii maestri, alt nivel, frumusete, nu numai uita-te la mine ce necajit sint


dmitri miticov
16:30:12, sîmbătă, 10-12-2011

pai exact cu ultima parte a com. tau sunt de acord si nu stiu de ce am impresia ca ma contrazici si-mi dai dreptate in acelasi timp, e ciudat in fine, partea cu cersetoria e o obsesie personala daca ma iau de asta pot sa ma iau cand vreau, poti spune cel mult ca nu-s consecvent in text cu propria teorie, desi cred ca-s evidente eforturile de a evita cat se poate si de a face totul mult mai subtil cum spui
dar ca sa fie foarte clar eu nu am o problema cu ce s-a scris pana acum, nu asta e reprosul asa cum ar crede ionut care sapa pana la mallarme, eu spun doar ca in viitor poezia trebuie sa fie altceva, gata cu cersetoria.
si nu cred ca m-am dat vreodata exemplu ca unul dintre cei care au reusit sa elimine cersetoria din texte, dimpotriva (exemplul pozitiv era, daca imi aduc aminte, macar in parte exact pavor nocturn) tot ce spun e ca eforturile sunt vizibile si nu stiu daca mesajul in textul asta de la care am pornit este uite ce necajit sunt si nici referinte la tema mortii de la care ai inceput asa vehement nu apar in text.

pe scurt: gata ultima

Numele de utilizator nu poate fi modificat
18:34:44, duminică, 15-01-2012

hutopila e cel mai luminos dintre arhangheli